هويت هشت تن از اعدام شدگان اعلام گرديد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

امنیت و جرایم

هويت هشت تن از اعدام شدگان اعلام گرديد

کابل (پژواک، اول قوس٩١): الماس، عبدالوهاب، وحيدالله، خيرالله، عبدالرحمان، حبيب الله، گل آقا و بابه خان، هشت تنى اند که ديروز در کابل اعدام شدند.

لوى څارنوالى، به آژانس خبرى پژواک گفت که اين هشت تن، روز گذشته  در زندان پلچرخى کابل به دار آويخته شد.

در اعلاميۀ رياست اطلاعات و ارتباط عامۀ ادارۀ امور و دارالانشاى شوراى وزيران، آمده است که رئیس جمهور کشور، بر بنیاد بند دوم ماده ١٢٩ قانون اساسی و حکم قضایی دیوان های ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان، طی احکام جداگانه؛ مجازات اعدام اين هشت تن از مجرمین محکوم به مرگ را امضا نمود و ديروز، فیصله های نهایی ستره محکمه بالاى شان تطبیق گردید.

به اساس معلومات منبع، جرایمى که این هشت تن مرتکب آن شده اند؛ عبارت از  قتل عمد، تجاوزهاى جنسی، لواط ، اختطاف و سرقت های مسلحانه مى باشد.

منبع نوشته است که وحيدالله ولد عبداللطيف باشندۀ لوگر، یک مادر و دو کودکش را به قتل رسانده است.

در خبرنامه آمده است: "این جنایتکار که داماد خانم مقتوله می باشد، به دلیل اینکه اشخاص نامحرم را به خانۀ موصوف می آورده است، خانم مذکور را همراه با پسر یک و نیم ساله و دختر شش ماهه اش، توسط ریسمان خفک نموده بعد از جان سپردن، آن ها را در یک چاه انداخته است."

همچنان منبع نوشته است که عبدالرحمان ولد گل الرحمان باشنده ولايت پروان، مرتکب جرم قتل و لواط شده است.

در اعلاميه، در مورد عبدالرحمان آمده است: "این جنایتکار، یک طفل شش ساله به نام احسان الله را، ابتدا اختطاف نموده، بعد از تجاوز فجیعانۀ جنسی که به اساس شواهد به دست آمده در جریان تحقیقات؛ از دامن کودک خون جاری بوده و فریاد می کشیده است، با قسی القلبی تمام جهت خفه ساختن آوازش، گردن وی را  با بند بوت محکم بسته؛ تا که جانش را از دست می دهد و بعداً جسد را در الماری یک خانه در منطقه سیاه گرد ولسوالی غوربند ولایت پروان مخفی می کند."

همچنان به اساس معلومات رياست اطلاعات و ارتباط عامۀ ادارۀ امور، خيرالله ولد عبدالستار باشندۀ تخار، یک طفل ده ساله را بعد از اختطاف و آزار و اذیت، در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار به قتل رسانده است.

منبع افزوده است که جسد این کودک ده ساله که نامش سهراب بود، بعد از یک ماه توسط پولیس ملی در مغاره های منطقۀ باستانی آیخانم ولسوالی دشت قلعه، درحالیکه سرش از تنش جدا شده بود، یافت گردید.

در اعلاميه تذکر داده شده است که الماس ولد عبدالغنى و عبدالوهاب ولد محمدعوض باشنده گان فراه، یک پسر نوجوان را که همراه پدرش از ولایت فراه جهت ادامۀ تحصیل عازم کابل بود، با متوقف نمودن موتر توسط نورمحمد قوماندان پوسته منطقۀ فرارود، در مسیر راه اختطاف نمودند.

منبع افزوده است: "سپس پسر نوجوان را به جایی که از قبل تدارک دیده بودند، انتقال داده و می خواستند بالای وی تجاوزجنسی نمایند که نوجوان با شهامت، از خود مقاومت نشان داده و نمی گذارد بالایش این عمل شنیع را انجام دهند."

در اعلامیه آمده است که مجرمین بعد از این اتفاق، پسر نوجوان را که نامش محمد صادق بود، با ضربات سنگ به قتل رسانده و از محل فرار کرده بودند.

منبع نوشته است که مدتی بعد، الماس یک پسر را به نام جاوید در ولسوالی گرشک ولایت هلمند اختطاف نمود و سپس از سوى موظفين امنیتی دستگیر شد.

در خبرنامه آمده است که الماس، به جرم خود اقرار نمود و شرکای جرمی خویش را نيز معرفی کرد.

بابه خان ولد حيات الله باشندۀ پنجشير، گل آقا ولد محمدآقا باشندۀ دايکندى و حبیب الله ولد محبوب الله باشندۀ کابل، اعضای باند جنایتکار حرفوی و سارقین سازمان یافته، تحت رهبری بابه خان مشهور به چونته است.

منبع علاوه کرده است که این گروه؛ جرايمى چون تجاوزجنسى، سرقت هاى مسلحانه و قتل مرتکب شده است.

به اساس معلومات منبع؛ قتل دو تن، تجاوزجنسى بر يک دختر ١٤ ساله و يک خانم و سرقت اموال پنج منزل، شامل جرايم اين گروه مى باشد.

گفتنی است فرد مسلح که بالای نماینده گی کابلبانک درشهرجلال آباد حمله نموده و توسط نیروهای امنیتی  بازداشت گردیده بود نیز چند ماه قبل اعدام شد.

قابل ذکر است که لوى پاسوال اميرمحمد جشميدى رييس عمومى محابس، به تاريخ ١٤ سنبله سال روان  به آژانس خبرى پژواک گفته بود که ٨٥ زندانى سياسى و جنايى در سراسر کشور به اعدام محکوم شده اند، که اين حُکم بعد از توشيح رييس جمهور عملى خواهد شد.

رييس جمهور، به تاريخ ٢٩ عقرب فیصله محاکم سه گانه را در مورد اعدام شانزده تن توشیح کرده است.   

اما اتحاديۀ اروپا در مورد اين اقدام دولت افغانستان، ابراز نگرانى کرده است.

در اعلاميۀ اين اتحاديه آمده است: "ما بدون قید و شرط تجاوزجنسی و دیگر جرایم بی رحمانه مانند این را محکوم کرده و احساسی را که همه در مورد مرتکبین این جرایم دارند، درک می کنیم. ما به این باور استیم که عاملان این چنین رویدادها با محاکمۀ عادلانه و محکومیت زندان روبه رو شوند."

منبع، اعدام را مجازات بی رحمانه و غیربشری خوانده، گفته است: "مطابق قطعنامۀ ١٩ نوامبر ٢٠١٢ کمیته سوم سازمان ملل متحد که با حمایت بی سابقه همراه بود، از مقامات افغان میخواهیم تا از اعدام بیشتر افراد جلوگیری کرده و به عنوان قدم نخست در راستای توقف مجازات اعدام، اقدام نماید."


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب